Meest gestelde vragen dagtochtenschepen

Alle vragen over dagtochtenschepen

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over onze schepen speciaal voor dagtochten. Staat uw vraag hier niet bij? Neem contact met ons op via contact of bel 010 415 66 00 (op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur). Wij helpen u graag verder.

Reserveringen/boekingen, betaling en annulering

Als u een tocht van een dag of dagdeel op een van de schepen van Hollands Glorie wilt boeken, kunt u op de site uw keuze aangeven en geheel vrijblijvend een offerte opvragen. Wij bieden u ook de mogelijkheid een of meerdere schepen een week lang kosteloos in optie te nemen, zodat u kunt overleggen met uw medereizigers. Zodra u laat weten dat u het schip definitief wilt boeken, sturen we u een contract toe per e-mail. Deze ontvangen we graag getekend retour (per e-mail, fax of post).

De prijs van een schip is altijd inclusief bemanning, haven- en sluisgelden en BTW. De prijs is exclusief catering,  reis-/annuleringsverzekering en transfer. Vervoer naar en vanaf de vertrek-/aankomsthaven dient op eigen gelegenheid en kosten te worden geregeld.

De scheepshuur mag u in twee termijnen betalen: 50% binnen 2 weken na boeking; 50% 1 maand voor vertrek.

Alle vermelde prijzen zijn inclusief BTW. Op de factuur zijn de betalingstermijnen en –condities vermeld.

Tijden en tijdsduur

Op uw contract staat de ontvangsttijd en vertrektijd. Vanwege de volle schema’s is het vaak niet mogelijk eerder aan boord te komen of later te vertrekken. Gelieve hiermee rekening te houden,

Op uw contract staat de eindtijd van uw vaartocht. U wordt dan ook verzocht om uiterlijk op dat tijdstip het schip verlaten te hebben.

U kunt onze dagtochtenschepen per uur boeken met een minimum van 2 uur.

Standaard begint een dagtocht om 10.00 uur. Afwijkende tijden alleen in overleg.

Cateringen drankjes

Hollands Glorie biedt gevarieerde catering aan, eventueel inclusief drankenarrangement. U kunt een offerte aanvragen of bij het onderdeel catering onze mogelijkheden voor de verschillende arrangementen raadplegen.

Op onze dagtochtenschepen is dat in principe niet mogelijk.

Bij meerdaagse tochten kunt u ervoor kiezen zelf de catering te verzorgen; bij dagtochten op onze dagtochtenschepen niet. Als u zelf de catering aan boord verzorgt, kunt u in de kombuis van alle faciliteiten gebruikmaken. Er zijn voldoende pannen, borden, bestek etc. beschikbaar. Zout en peper, olie en azijn e.d. zijn niet aanwezig. Theedoeken, vaatdoekjes en afwasmiddel, toiletpapier en afvalzakken zijn er voor de eerste dag, maar dient u zelf mee te nemen voor de volgende dagen.

Bij uw boeking kunt u dieetwensen doorgeven, alsook eventuele allergiegevoeligheid en in uw gezelschap aanwezige vegetariërs en veganisten.

Transfer van en naar het schip

De prijs is altijd exclusief transfer. Vervoer naar en vanaf de vertrek-/aankomsthaven dient u op eigen gelegenheid en kosten te regelen. U ontvangt informatie over transfermogelijkheden en parkeren bij boeking.

Meer informatie over de mogelijkheden voor eigen en openbaar vervoer ontvangt u bij boeking.

Veiligheid, verzekering, toegankelijkheid

Al onze schepen vallen onder de Scheepvaartinspectie (SI) die voor de verschillende onderdelen van het schip periodieke keuringen uitvoert.

Kinderen zijn van harte welkom. Het schip biedt volop uitdaging en vaak kan de matroos wel wat hulp gebruiken.

In principe is er voor iedereen een passend reddingsvest aan boord.. Als u bij boeking doorgeeft met hoeveel kinderen, van welke leeftijd en gewichtsklasse u aan boord komt, zorgt Hollands Glorie in overleg met de schipper dat er passende reddingsvesten beschikbaar zijn.

Zeilervaring is niet nodig. Onze schepen en hun bemanning zijn erop voorbereid iedereen een fantastische zeilervaring te bieden. Van jong tot oud, van onervaren tot zeer ervaren.

Onze schepen vallen onder de eisen van Scheepvaartinspectie. Dat betekent dat ook de bemanning bepaalde (wettelijk verplichte) vakbekwaamheidsdiploma’s moet bezitten.

Op de Nederlandse binnenwateren  heeft een schip dat met meer dan 12 gasten vaart tenminste één schipper en één matroos aan boord.

Tot windkracht 7 kan er uitgevaren worden. De schipper zal te allen tijde de afweging maken of het verantwoord is om uit te varen of niet. Bij uw reis-/annuleringsverzekering kunt u ook een stormverzekering afsluiten die niet gevaren dagen als gevolg van storm vergoedt.

Alle schepen van Hollands Glorie zijn in het bezit van de nodige aansprakelijkheids- en cascoverzekeringen.

Wij raden u aan bij, of kort na boeking een reis-, ongevallenverzekering (indien van toepassing met buitenlanddekking) en een annuleringsverzekering af te sluiten. Bij het contract treft u een link aan waarmee u het aanvraagformulier kunt downloaden. Houd er s.v.p. rekening mee dat een annuleringsverzekering in de regel al kort na boeking afgesloten dient te worden.

Houd er rekening mee dat bij het op- en afstappen gebruikgemaakt wordt van een loopplank. Ook aan boord van het schip zijn er diverse trappetjes en opstapjes. Er is geen invalidentoilet aan boord. Probeer zelf een inschatting te maken. Neem voor vragen contact op met ons kantoor: Tel: 010 415 66 00 / E-mail: info@hollandsglorie.nl

Bagage, bepakking

Warme kleding, antislip-schoenen (bijvoorbeeld sportschoenen) en afhankelijk van het weer evt. laarzen, regenkleding of zonnebrandcrème. Op het water verbrandt u bij mooi weer sneller dan op de wal. Gebruik goede zonnebrandcrème (factor 30) en hoofdbedekking.

  • Stevige (waterdichte) schoenen met rubber zolen en (zeil)laarzen
  • Water- en winddichte kleding. Vergeet niet dat het op het water vaak frisser is dan op de wal.
  • Zeilpakken zijn standaard niet aan boord, maar kunnen na overleg worden gehuurd.

Overige vragen

U bespreekt uw klacht in eerste instantie met uw schipper. Op dat moment kan er nog een oplossing geboden worden. Mocht dit niet tot een gewenst resultaat leiden, dan kunt u zich tot ons kantoor wenden.

Zeeziekte komt zelden tot nooit voor. Onze schepen zijn groot en zeer stabiel.
Vermoeidheid, een lege maag en alcohol vergroten de kans op zeeziekte. Kom dus goed uitgerust en fit aan boord. U kunt voor de zekerheid natuurlijk altijd een pilletje innemen. Doe dit wel op tijd en houd rekening met bijwerkingen. Ook een verblijf aan dek, met frisse lucht en uw blik op de horizon, verkleint de kans op zeeziekte.

Huisdieren zijn in principe niet toegestaan aan boord. Op sommige schepen is het na overleg wel mogelijk, dus informeer van tevoren op ons kantoor. Een aantal schippers heeft zelf een hond.